Avem educatie preuniversitara in Romania? Avem. Avem un sistem de asigurare a calitatii in educatia preuniversitara? Avem. Avem rezultate ale elevilor romani la testele internationale (PISA, PIRLS, TIMSS) care au aratat fara echivoc ca Romania se afla la coada clasamentului european? Avem. De ce atunci sistemul de asigurare a calitatii nu reuseste “sa asigure” o educatie” de calitate”?
Teza noastra este una simpla: sistemul romanesc de asigurare a calitatii este ciuntit, intrucat nu masoara substanta sistemului educational, anume eficacitatea acestuia. El se limiteaza la a masura numai elementele de input, dar nu si cele de output/outcome.
Ce inseamna eficacitatea unui sistem?
Pe scurt, masura in care scopul sistemului respectiv este atins. Daca eficacitatea unui aragaz este sa produca prajituri bine coapte, un sistem educational preuniversitar eficace este unul care „produce” elevi avand atat cunostinte de matematica/ chimie/geografie, etc. solide, cat si insusiri care ii ajuta sa performeze social, sa se integreze in grupuri si pe piata muncii, sa lege o conversatie si o relatie sociala, sa isi dezvolte spiritul antreprenorial (ca sa folosim limbajul administrativ obisnuit, ”competente/abilitati pentru viata”).
Ce sunt elementele de input? Este vorba aici de infrastructura care asigura functionarea sistemului, precum calitatea resursei umane, dotarile materiale ale scolilor (sali de curs, mobilier, sali de sport, laboratoare, calculatoare, etc), proceduri de management ale actului educational, etc.
Ce sunt elementele de output? Aceasta categorie de elemente se refera la rezultatele directe ale furnizarii de servicii educationale – ne referim aici la numarul elevilor care reusesc sa absolve fiecare ciclu educational dintre cei care il incep, calificativele/notele scolare, rezultatele la testele nationale.
Ce sunt elementele de outc