In ultimele luni, din cauza constrangerilor financiare romanii au taiat din bugetele destinate hainelor, calatoriilor si distractiei, dar si din cel destinat produselor electrocasnice. Astfel, cheltuielile pentru bucuriile personale devin primele victime alte austeritatii, arata concluziile unui studiu realizat de Cetelem, in parteneriat BIPE, companie de studii si consultanta.
Peste 88% dintre romani recunosc ca au abandonat in ultimul an anumite proiecte din motive financiare, dar sunt gata sa cheltuiasca din nou pentru a-si mentine standardul de viata. In acelasi timp, procentul celor care vor sa economiseasca mai mult in 2012 s-a majorat de la 14% la 25%, potrivit Cetelem, una dintre cele mai mari companii din piata creditelor de consum din Romania.
Principalele preocupari ale romanilor sunt legate de imbunatatirea sau mentinerea standardelor de viata (71%) si asigurarea unei educatii bune pentru copiii lor (71%). Romanii si polonezii se mentin pe un loc fruntas in randul europenilor care vor sa-si majoreze cheltuielile in 2012.
Studiul a fost realizat pe baza unei cercetari derulate pe teren in noiembrie-decembrie 2011 de Institutul de cercetare TNS Sofres, pe un esantion reprezentativ format din persoane de peste 18 ani din 12 tari: Spania, Franta, Italia, Portugalia, Germania, Marea Britanie, Cehia, Slovacia, Ungaria, Polonia, Romania si Rusia.
“Rezultatele acestei editii a studiului Observatorul Cetelem confirma tendintele semnalate anul trecut: desi mai retinuti din cauza crizei, romanii isi doresc in continuare sa consume si sa-si mentina standardul de viata. Cu toate acestea, alegerile lor se dovedesc mai responsabile, eforturile financiare indreptandu-se spre sprijinirea copiilor, fie ca vorbim de investitia in educatia acestora, fie ca ne referim la alte cheltuieli pentru copii”, a declarat Gilles Zeitoun, director general al Cetel