Piaţa conservelor de carne s-a prăbuşit odată cu cea a construcţiilor; pe măsură ce şantierele s-au golit de muncitori, şi firmele de conserve au vândut tot mai puţin
Vânzările de conserve de carne au înregistrat anul trecut o scădere de 26%, potrivit reprezentanţilor Asociaţiei Române a Cărnii (ARC). „Această piaţă a conservelor de carne a fost foarte afectată de prăbuşirea pieţei construcţiilor, pentru că fiecare muncitor asigura vânzări de cel puţin cinci conserve pe săptămână.
Cum numărul de şantiere deschise în ultimul an a fost tot mai mic, au dispărut principalii cumpărători de conserve de carne“, a spus Mihai Vişan, directorul executiv al ARC. Cum piaţa construcţiilor a fost foarte afectată de această perioadă de criză economică, înregistrând în ultimii ani scăderi semnificative, şi cum nici pentru anul acesta nu se aşteaptă o revenire spectaculoasă a sectorului, nici pentru producătorii de conserve de carne nu se anunţă zile prea bune.
„În ultimii trei ani, piaţa conservelor de carne s-a contractat, printre cauzele acestei scăderi numărându-se reducerea consumului casnic şi restrângerea consumului rezultat din sectoarele de constructii, transporturi, minerit, conservele de pate şi tip «ready meal» fiind prânzul preferat al muncitorilor, datorită consistenţei şi uşurinţei în utilizare“, a spus Manuela Banu, director general Orkla Foods România.
În plus, spun oficialii firmelor din domeniu, piaţa a scăzut şi pentru că românii, în general, cumpără mai puţin, alegând conserve cu gramaj tot mai mic. Astfel, dacă în perioada de creştere economică erau preferate conservele de 300 grame, acum sunt achiziţionate cele de 100 grame, potrivit datelor companiei Scandia Food. În acest fel, oamenii fac economii şi nici nu mai aruncă o parte din mâncare, cum făceau adeseori în urmă cu câţiva ani.
Cinci firme asigură 85% din producţie