La vremuri noi, strategii noi sau despre cum scăderea consumului intern şi accesul în creștere la internet forţează marele retail să încerce cu degetul și apele virtuale.
Gheaţa a fost, deja, spartă. Mai nou, Metro Cash and Carry, cel mai mare retailer din țară în termeni de vânzări, duce marfa comandată pe www.metro.ro/direct la uşa clienţilor săi profesionişti. Lansarea primului magazin online al unui mare retailer din comerțul modern din România se încadrează „în strategia de adaptare a ofertei noastre de produse şi servicii la actualele nevoi şi cerințe ale pieței“, după cum explică Marc Carena, directorul departamentului de Management Clienţi. E drept, în oferta magazinului virtual al Metro sunt acum doar produse nonalimentare şi de uz casnic, dar nu e exclus ca, într-un orizont de timp, retailerul să decidă că vrea să vândă online şi mâncare.
Totodată, în culisele pieţei de retail circulă o informație potrivit căreia Carrefour, cel mai mare operator de hipermarketuri, pregăteşte o mişcare similară. Francezii nu dau, deocamdată, niciun răspuns oficial. „Nu dorim să comentăm acest subiect“, ne-a răspuns Andreea Mihai, directorul de marketing al Carrefour.
Premisele odată formulate, întrebarea vine de la sine: de ce Metro şi Carrefour – de altfel, retaileri suficient de ocupaţi să deschidă magazine clasice – se arată dornici să câştige teritoriu într-un mediu puţin vizitat până de curând de jucătorii clasici din comerţul modern autohton? „Tendinţa de mutare dinspre retailul clasic, cel cu coşul printre rafturi, către cel online este parte din trendul global de dezvoltare tot mai accentuată a unei abordări multi-channel“, are o primă explicaţie Bogdan Belciu, partener PwC, în opinia căruia noile realităţi ale epocii digitale (creşterea continuă a gradului de penetrare a internetului, a plăţilor cu cardul şi a aplicaţiilor mobile) forţează ma