Nuclearelectrica, al doilea cel mai mare şi ieftin producător de energie din România după Hidroelectrica, cu o cotă de piaţă de peste 19%, a înregistrat anul trecut un câştig net de cinci ori mai mare comparativ cu 2010, dar cu toate acestea marja de profitabilitate a companiei a rămas la un nivel redus, de numai 5%.
În mod normal, un producător de energie de talia Nuclearelectrica nu ar trebui să lucreze la o marjă de profit mai mică de 20%, potrivit informaţiilor furnizate de Fondul Proprietatea, acţionarul minoritar al producătorului de energie.
"Cifra de afaceri preliminată pentru anul 2011 este de circa 1.588 milioane lei (374,7 mil. euro), iar profitul net preliminat este de circa 80 de milioane de lei (18,8 milioane de euro). Numărul de angajaţi la sfârşitul anului 2011 era de 2.167. Proiectul de buget de venituri şi cheltuieli pentru anul 2012 este în curs de aprobare. Pentru sfârşitul lui 2012, estimăm un număr de angajaţi de 2.150", spun reprezentanţii Nuclearelectrica. Astfel, comparativ cu anul 2010, afacerile companiei au crescut în 2011 cu circa 4,8%, în timp ce profitul net a crescut de cinci ori faţă de nivelul de 16 milioane de lei (3,8 milioane de euro) atins în 2010.
Multă energie pentru populaţie
Principalul motiv prin care se explică profitabilitatea scăzută a companiei este faptul că cea mai mare parte a producţiei de energie a celor două reactoare de la Cernavodă aflate în administrarea Nuclearelectrica este vândută pe segmentul reglementat al pieţei, adică acolo unde preţurile sunt stabilite de Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) la un nivel mic.
"Nuclearelectrica va vinde 75% din producţia de energie pe acest an pe segmentul reglementat", au mai explicat reprezentanţii companiei.
De exemplu, într-o prezentare făcută de Fondul Proprietatea, la nivelul anului 2009 Nuc