Preşedinţia daneză a Uniunii Europene a început vineri discuţiile cu reprezentanţii statelor membre asupra unei propuneri de modificare a reglementării din 2001 privind accesul public la Parlamentul European, Consiliu şi Comisie, schimbări care ar putea crea dificultăţi jurnaliştilor, organizaţiilor nonguvernamentale şi simplilor cetăţeni în monitorizarea şi contestarea procesului de luare a deciziilor în cadrul instituţiilor europene, atrage atenţia organizaţia ClientEarth, care luptă pentru transparenţă.
Potrivit EUObserver, accesul la informaţiile de la instituţiile UE este deja îngreunat din cauza lipsei unui registru simplu cu documentele existente şi din cauza duratei lungi a luptelor în justiţie pentru ca instituţiile europene să renunţe la obiecţii, spre exemplu pe baza faptului că s-ar încălca intimitatea persoanelor, ar exista o ameninţare la adresa securităţii naţionale sau nu ar exista 'un interes public important' de a publica informaţii sensibile.
Cu toate acestea, o notă internă redactată de Consiliul UE la 30 martie şi intrată în posesia organizaţiei nonguvernamentale ClientEarth, cu sediul la Londra, arată că accesul la informaţii ar putea fi şi mai mult îngreunat.
Documentul de şase pagini precizează că mai multe state membre vor o nouă definiţie a ceea ce reprezintă un „document UE", pentru a exclude de la accesul public o serie de materiale, cum ar fi e-mailurile informale.
Consiliul UE, Comisia Europeană şi majoritatea statelor membre vor de asemenea să excludă documente legate de numirea unor oficiali şi judecători de top şi să introducă o „protecţie specială" pentru documentele privind cazurile legate de competiţie, procedurile de infringement şi consilierea juridică oferită de instituţiile UE decidenţilor lor politici.
Un diplomat danez a declarat pentru EUObserver că preşedinţia va propune excluderea materialelor