La prima vedere, palmaresul omului de afaceri Michael Stanciu pare un model de reusita croit pe calapodul filmelor siropoase. Succesul absolut al acestui om de afaceri discret, dar ale carui contracte cu statul roman au o anvergura impresionanta, pare motivational. Dedesubturile afacerilor pe care cetateanul romano-american le-a pus pe picioare la revenirea lui in Romania, imediat dupa Revolutie, sunt insa departe de a fi exemplare. Andrei Chiliman
Pe langa miile de afaceri cu statul roman, Stanciu a poposit si in ograda primitoare a Primarului Sectorului 1, Andrei Chiliman, cel care, deunazi, aparea pe posturile de televiziuine si se autointitula un om curat si necorupt. Un porumbel al pacii, practic.
O privire retrospectiva asupra acestor afaceri, legate in principal de infrastructura (studii de fezabilitate, consultanta, constructii si reabilitare de drumuri), tradeaza genul de afacere-acoperire pentru penetrarea unei economii in dezvoltare de catre servicii secrete ale SUA. Pentru clarificare, povestea trebuie derulata spre inceputul relatiei de afaceri dintre o firma a lui Michael Stanciu si doua companii americane cu nume extrem de asemanatoare, dintre care una a avut in componenta un oficial de rang inalt din Marina SUA, pe contraamiralul John L. Butts Jr.
Traseu de afaceri spectaculos
Reusind performanta de a fi plecat in SUA in 1979, unde si-a terminat studiile si a pornit o cariera de succes, Michael Stanciu a revenit in Romania in 1990. Dupa propria declaratie, cauza a fost o revelatie divina (dupa cum declara pe propiul site), anume misiunea apostolica și civilizatoare de a construi Romaniei drumuri. Ea ar fi riscat sa ramana o simpla intentie buna, daca nu si-ar fi gasit chiar de la inceput, din 1990, un sustinator de nadejde in secretarul de stat in Ministerul Transporturilor, Alexandru Dobre.
Specializat in inginerie