Antreprenoriatul nu e un basm in care eroul castiga prin magie tot felul de batalii. In realitate, business-ul este strans legat de cultura negocierilor. Pe scurt, trebuie sa stii sa iti aperi interesele si sa cunosti limita sub care nu cobori. "In Romania nu prea negociem. Noi consideram ca prin negociere ne tiganim", a spus Peter Barta, directorul executiv al Fundatiei Post Privatizare (FPP).
Antreprenoriatul nu poate exista fara negociere, fie ca vorbim de negocierea unui contract cu furnizorul, cu distribuitorul, de obtinerea unei investitii sau incheierea unui parteneriat. Prin urmare, iata cateva principii de baza:
1. Cunoaste-ti interlocutorul. Cand te duci la o negociere, trebuie sa stii cu cine stai de vorba, sa stii care este profilul interlocutorului, ce portofoliu de investii detine, cu cine a mai incheiat parteneriate, in ce domenii activeaza, ce stil de negociere are etc.
Pe langa informatiile despre interlocutor, documentarea presupunea si obtinerea datelor relevante din industria sau domeniul in care activezi deja sau in care vrei sa te implici.
"Trebuie sa cunosti foarte bine industria si produsul. Daca te trezesti cu o intrebare de genul - cat de mare este piata? - si tu raspunzi - e mare, atunci nu e tocmai in regula. Trebuie sa fii cat mai specific", a spus Peter Barta.
El considera lipsa documentarii ca principala capcana in care cad antreprenorii.
"Nu trebuie sa te duci nepregatit. Recunosc, si eu am picat in aceasta capcana. M-am dus odata la o negociere bazandu-ma pe teorie si ceva practica. Mi-am spus ca o scot eu la capat. Dar nu este asa", a explicat directorul FPP.
2. Nu negocia dupa ureche. "In Romania cultura negocierii e la modul - hai ca las eu de la mine, hai lasa si tu de la tine, si o sa fie bine pentru toata lumea", a spus Barta.
El considera c