Mesajele comerciale care razbat in toate magazinele si la fiesce colt de strada, in perioada premergatoare Pastelui, au confiscat valoarea religioasa a acestei sarbatori.
Zgomotul cuptorului cu microunde a luat locul momentului in care ne-afundam, pana la coate, in aluatul bunicii, iar in acest an iepurasul (cu precadere cel roz) l-a rastingit, pentru a doua oara, pe Iisus.
Chiar daca as fi o necunoscatoare a obiceiurile autohtone, n-as avea cum sa ratez schimbarile din ultimele saptamani: televiziunile se-ntrec in campanii umanitare si-n retete de drob, strazile-s doldora de chinezarii (evident, tematice) si toate magazinele si toti vanzatorii imi arata cum trebuie sa fie un Paste adevarat: doar un anume cozonac, o bautura specifica si un anume film pot recreea atmosfera veritabila a sarbatorii.
Iepurasii atarna, de cateva saptamani, spanzurati de tavanurile mall-urilor. Personajul asta, care tuteleaza ceremonialul consumerist al Pastelui, are mai degraba legaturi cu Playboy, pentru ca eu nu vad nicio legatura intre religie, mielul pascal, ouale incondeiate si iepurele care-ti spune "cumpara, cumpara!". In Biblie - ca tot au fost la reducere, in magazine - iepurele se afla pe lista animalelor interzise consumului poporului lui Israel: isi rumega mancarea, dar n-are laba despicata. Pe Iisus l-au batut, l-au scuipat si l-au rastignit. Iepurele l-a invins pe Hristos si a fost ridicat la rang de simbol.
Ba si-n satele unde traditia ar trebui sa fie mai bine conservata, Invierea a devenit o rutina, iar Pastele e doar un prilej pentru protocolarul "Hristos a inviat!". Pustanii se-ntreaba la ce biserica merg la agatat, iar cei mai mari, cu potenta financiara, se duc doar la lacasurile de cult cu loc de parcare, sa le admire toata lumea masina cu numere straine.
Anul asta Patriarhia promoveaza consumerismul si la I