Partidele au inceput sa tureze motoarele pentru acest an dublu electoral. Din pacate, in staff-urile de campanie ale unor candidati sunt inrolati nu doar diversi jurnalisti sau analisti, ci si reprezentanti ai unor institute de sondare a opiniei publice.
Sigur, nu este o noutate pentru nimeni, dar daca in cazul primelor doua categorii profesionale alegatorul s-a cam obisnuit sa ii identifice pe cei lipsiti de obiectivitate, cei care realizeaza sondaje de opinie se bucura inca de foarte multa credibilitate, mai ales cand se ascund in spatele unor acronime care nu spun nimic alegatorului. De unde sa stie el ca acela care a realizat sondajul are stranse legaturi de rudenie cu liderul unui partid politic sau ca ii coordoneaza campania unuia dintre candidati, sa zicem?
Despre manipularea prin sondaje electorale se vorbeste destul de rar si destul de putin, comparativ cu importanta care li se acorda. De exemplu, sa ne amintim ca USL a sustinut ca isi imparte candidaturile jumi-juma intre PSD si ACD in baza sondajelor de opinie. Cum se face ca ale PSD ii dau ca favoriti pe pesedisti si cele ale PNL ii scot ca favoriti pe liberali? Asta ca sa nu mai vorbim despre diferentele dintre rezultatele sondajelor comandate de USL si cele ale PDL.
USL ar primi 57% din voturi - Sondaj CCSB
USL ramane sub 50%, PDL creste - Sondaj CSOP
I-am adresat cateva intrebari pe aceasta tema sociologului Mircea Kivu, care admite ca, mai ales in perioadele electorale, se recurge uneori la diferite modalitati de manipulare prin intermediul sondajelor, una dintre ele fiind "inventarea" de case de sondaje care apar in campanie si dispar la finalul acestora, dupa ce si-au indeplinit misiunea.
- Cate institute de sondare a opiniei publice exista in prezent in Romania si cum este reglementata aceasta activitate?
Dupa stiinta