Hidroelectrica, cel mai mare producător de energie din România, şi-a bugetat pentru anul acesta un profit net de 42,4 milioane de lei (circa 9,6 milioane de euro), în creştere de cinci ori faţă de cel raportat anul trecut, perioadă dură pentru companie din cauza secetei. Practic, cea mai valoroasă firmă de stat din România îşi propune ca în anul listării să-şi atragă peţitorii cu câştiguri de nici măcar 10 mil. euro în contextul în care problema "băieţilor deştepţi" a rămas în continuare fără soluţie.
Potrivit bugetului de venituri şi cheltuieli al companiei, publicat în Monitorul Oficial, Hidroelectrica şi-a programat pentru anul acesta venituri totale de circa 3 miliarde de lei (aprox. 706 mil. euro), similare cu cele înregistrate anul trecut, şi o creştere semnificativă a profitului net, însă de la un nivel extrem de redus raportat în 2011, de 8,48 mil. lei (2 mil. euro).
Astfel, dacă de exemplu în 2010, Hidroelectrica a acoperit circa 36% din producţia naţională de energie electrică, anul trecut compania a ajuns la un nivel de 26% din cauza secetei. Spre comparaţie, Nuclearelectrica, al doilea mare producător de energie din România, a reuşit ca anul trecut să ajungă la un profit net de 18,8 mil. euro, de aproape zece ori mai mare decât Hidroelectrica, deşi compania acoperă circa 19% din producţia de energie a României. Mai mult, cea mai mare parte a energiei produsă de Nuclearelectrica este vândută la un preţ reglementat, mai mic decât cel din piaţă, pentru a livra energia ieftină populaţiei. Hidroelectrica în schimb vinde circa 70% din producţia de energie pe contracte directe, numai către anumite companii, dar tot la preţuri mai mici faţă de cele din piaţă.
O listare istorică
Practic, acestea sunt rezultatele financiare cu care compania încearcă să-şi atragă peţitorii, un pachet de 10% din acţiunile Hidroelectrica urmând să