Consiliul Concurentei a finalizat investigatia pentru cunoasterea pietei pieselor de schimb pentru automobile. Aceasta arata ca exista situatii de monopol al constructorilor auto pe piata pieselor de schimb de origine vizibile (caroserie, unitati iluminare, geamuri auto).
Investigatia a avut ca obiectiv identificarea mecanismelor de functionare a pietei, cu scopul de a descoperi si corecta eventualele disfunctionalitati de natura concurentiala.
In acest scop a fost efectuata o cercetare de piata, la nivel national, in randul companiilor din sector: constructori de automobile, producatori de piese, comercianti de piese, vanzatori de automobile (dealeri auto), unitati de service (reparatori). In plus, au fost chestionate si societati de asigurare. De asemenea, in cadrul investigatiei a fost analizata legislatia specifica sectorului si a fost realizat un sondaj de opinie in randul consumatorilor.
In urma prelucrarii datelor obtinute a rezultat ca piata pieselor de schimb pentru automobile a fost in 2010 de 5,9 miliarde lei, in crestere cu 2% fata de anul precedent, dupa ce in 2009 a suferit o diminuare de 11% comparativ cu anul anterior. Comparativ cu 2008, in anul 2010 s-a inregistrat o scadere de 10%.
Comerciantii de piese detin circa trei sferturi din valoarea vanzarilor de piese de schimb estimata pentru anii 2008-2010 (ponderea detinuta de comercianti, in crestere de la un an la altul). Un numar de 11 comercianti detineau in 2010 aproape o treime din cifra de afaceri estimata pentru intreaga piata (in crestere, de la un sfert in 2008). Marii importatorii (majoritar, din segmentul independent) au obtinut cele mai bune rezultate, spre deosebire de reprezentantele auto ale caror venituri din vanzarea de piese de schimb au fost in scadere in toata perioada.
Analiza a aratat ca exista situatii de monopol al cons