În Bariera Vâlcii din Bănie există prima şi singura manufactură de rame de calitate muzeală din istoria României, iar patronul acesteia, Cornel Roşca, este renumit mai mult în SUA, acolo unde, de fapt, vinde aceste rame unicat
Când i-am solicitat acest interviu, Roşca mi-a spus că este de acord deoarece lui îi place să povestească despre atmosfera rarefiată şi secretele lumii în care se mişcă. După ce am văzut şi „făbricuţa“ lui de la Craiova, mi-am dat seama că, într-adevăr, artistul-rameur Roşca se mişcă într-o lume deosebită şi, pentru mulţi, plină de secrete.
I.J.: Stimate domnule Roşca, povestea de succes a carierei dumneavoastră este una de... film: aţi riscat, aţi plecat în SUA în timpul lui Ceauşescu, aţi muncit şi, având talent şi ambiţie, aţi reuşit ca astăzi să deţineţi în Craiova unica manufactură de rame de calitate muzeală din România, una şi în SUA, fiind un renumit constructor de rame originale şi reproduceri de rame antice pentru tablouri, restaurator de rame antice la standarde recunoscute de marile muzee ale lumii. Cum aţi reuşit să deveniţi o marcă şi pe piaţa americană de profil? „Viaţa bate filmul!“, nu?
C.R.: Construcţia ramelor pentru tablouri este o artă care mai supravieţuieşte doar ici şi colo în lume, fiind înlocuită cu ramele „de gata“ sau cu cele confecţionate rapid, din metraje prefabricate şi prefinisate în mod industrial, rame care vor să pară ceea ce nu vor fi niciodată. Din păcate, asemenea rame nu încadrează doar kitschurile deoarece, sub diverse pretexte, au ajuns să se insinueze uneori până şi în inima unor muzee româneşti, unde izbutesc să sluţească şi să bagatelizeze tablouri de patrimoniu cultural naţional. Până şi pictorii contemporani îşi au rolul lor în proliferarea ramelor kitschoase sub pretextul sărăciei proprii şi a gustului pentru improvizaţie. Revenind la ceea ce m-aţi întrebat, cred că în de