- Cultural - nr. 996 / 19 Aprilie, 2012 Prima sarcina a profesorului de limba romana e aceea de a-i orienta pe elevi in spatiul valorilor literaturii romane. De asemenea, profesorul trebuie sa le starneasca elevilor apetitul pentru lectura. Literatura are, prin alcatuirea sa, un rol formativ, o functie modelatoare. Trebuie insa ca elevilor sa li se ofere cadrul adecvat in care se situeaza studiul literaturii, sa li se ofere fundamentele teoretice si sa li se creeze deprinderi si reflexe in ceea ce priveste studiul cat mai adecvat al operelor literare. Altfel, s-ar putea ajunge la o standardizare a comentariilor de text, la o interpretare a operei literare prin prisma unor tipare sau stereotipii. In acest fel, in afara de date si informatii cu privire la autori, opere, curente si orientari literare, profesorul trebuie sa incite la dialogul strans cu opera literara. Cu alte cuvinte, rolul dascalului nu este doar unul informator, ci si unul formator, modelator. Pe de alta parte, nu pot fi decat de acord cu asertiunea lui Constantin Noica referitoare la o scoala in care "nu se stie cine da si cine primeste”, in sensul unei ambivalente a procesului educativ, in care profesorul, la randul lui, are posibilitatea de a veni in contact cu noul, cu privirea proaspata a invataceilor. Se poate constata, insa, o diminuare a interesului publicului pentru lectura, in general. Intr-o epoca a violentelor de limbaj si a lipsei de stil in gandire si vorbire, intr-o epoca a inculturii crase si a lipsei de gust, publicul e atras mai degraba de satisfactiile facile, de informatiile digerate deja, de divertismentul ieftin, decat de beneficiile intelectuale si estetice ale literaturii. IULIAN BOLDEA - Cultural - nr. 996 / 19 Aprilie, 2012 Prima sarcina a profesorului de limba romana e aceea de a-i orienta pe elevi in spatiul valorilor literaturii romane. De asemenea, profesorul trebuie sa