Distribuitorii de gaze îşi informează clienţii cu privire la obligaţiile contractuale, însă anual sunt înregistrate explozii sau incidente din cauza neglijenţei consumatorilor sau a informării deficitare.
În primul trimestru al acestui an au avut loc 17 incendii sau explozii produse la instalaţii de gaze naturale, conform raportărilor Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU). „Cele 17 evenimente s-au soldat cu 10 victime, dintre care o persoană decedată şi 9 răniţi.
Valoarea estimată a pagubelor este de circa 150 mii lei, iar a bunurilor salvate se cifrează la aproape 2 milioane lei“, ne-au transmis oficialii IGSU. Potrivit acestora, consumatorii casnici care exploatează centrale termice de apartament (murale) instalate şi puse în funcţiune, în condiţiile legii, de către persoane autorizate trebuie să respecte graficul lucrărilor de revizii, reparaţii şi întreţinere prevăzut de producător/furnizor/ în conformitate cu legislaţia în vigoare. Aşa cum am arătat în ediţia anterioară a revistei Capital, consumatorii trebuie să efectueze verificarea periodică la maximum doi ani, iar revizia periodică la maximum zece ani.
Cine şi cum îşi informează clienţii
Întrucât nu toţi consumatorii au acces la internet sau la căile moderne de informare, am întrebat distribuitorii de gaze cum îşi informează clienţii cu privire la consumul de gaze naturale fără pericole. Cei doi mari distribuitori de gaze naturale Distrigaz Sud Reţele, care gestionează o reţea de circa 16.500 kilometri, deservind 18 judeţe şi minicipiul Bucureşti, şi E.ON Gaz România, cu o reţea de peste 19.800 kilometri şi 1,5 milioane de consumatori din peste 1.000 de localităţi, susţin că derulează campanii cu obiectivul de responsabilizare a consumatorilor cu privire la respectarea normelor de utilizare a gazelor naturale.
Filiala de distribuţie a GDF Suez Energy Româ