Companiile petroliere din Romania negocieaza de cateva saptamani cu autoritatile statului aplicarea unei formule de pret la carburanti, fapt care ar determina un oarecare control pe piata. Preturile la carburanti se vor forma prin aplicarea unei formule care va avea printre variabile cotatia pe piata mediteraneana la produsele petroliere si o marja de marketing stabilita in limite fixe. Pentru aplicarea acestei formule este nevoie de avizul Consiliului Concurentei.
Un prim efect al aplicarii formulei este transparentizarea formarii preturilor la carburanti, fiind limitat astfel orice abuz pe piata din partea companiilor petroliere.De asemenea, va cuprinde o marja de marketing fixa, urmand sa fie stabilite anumite limite. In acest moment nu exista bariere in aceasta privinta.In plus, companiile petroliere vor fi obligate sa reactioneze la tendintele pietei internationale in mod corect. Companiile vor ajusta preturile la carburanti in functie de cotatia internationala. De exemplu, cand scade cotatia, pretul la carburanti va fi redus.
Aplicarea acestei metode de calcul trebuie sa aiba, insa, si avizul Cosiliului Concurentei. Acesta trebuie sa analizeze riscul producerii unei distorsionari a pietei si limitari a concurentei prin stabilirea unei marje fixe. Modul in care va fi influentata concurenta depinde de limitele marjei care vor fi stabilite. O marja prea mica ar fi in dezavantajul unor companii (cele care depind in totalitate de importuri). Daca marja e prea mare, tendinta companiilor va fi sa aleaga nivelul maxim.
UPDATE 1 Grupul Rompetrol a participat la invitatia Ministerului Economiei la o discutie care a vizat, in principal, transparenta modului de formare a preturilor carburantilor. In cadrul acesteia, nu a fost propusa nicio formula unica asupra careia companiile sa isi dea acordul, sustine Rompetrol.
"Am participat la o inta