Profesorul ieșean Paul Bârsănescu a inventat un sistem de cântărire electronică a camioanelor aflate în trafic și transmiterea datelor prin GPS. Camioanele supraîncărcate uzează cel mai tare drumurile, fiind principala problemă în toată lumea.
1 /.
Un ieșean a inventat GPS-ul cu cântar: un dispozitiv care îmbină două tehnologii folosite la camioanele care transportă marfă și care, dacă s-ar aplica, ar rezolva, parțial, problema uzurii drumurilor.
Prof.dr.ing Paul Bârsănescu de la Universitatea Tehnică „Gh. Asachi” din Iaşi a fost premiat la Concursul de inovații Network of Automotive Excellence (NoAE). E primul român care participă la una dintre cele mai titrate competiții de inventivă din lume.
Inginerul a pornit de la o idee simplă: fiecare camion sau TIR este dotat cu GPS cu înregistrare și tracker, având în dotare și un aparat care cântărește fiecare punte. Transportatorii plătesc pentru uzura infrastructurii în funcție de capacitatea vehiculului. Deși, logic, drumurile sunt stricate de camioanele supraîncărcate, acestea nu sunt taxate în consecință. Se plătește doar în funcție de greutatea fiecărei clase de autovehicule, fără nicio diferență între cele goale sau arhipline.
O hartă digitală arată în orice moment gradul de încărcare al fiecărui drum
Invenția ieșeanului, combină GPS-ul cu cântarul, transmite digital informația și, dacă va fi dublată de o lege aplicată, va permite autorităților să încaseze sume diferențiate de la transportatorii de marfă, mai mult de la cei care pleacă supraîncărcați.
„Protecția infrastructurii rutiere și a podurilor e principalul scop al invenției. Uzura principală a șoselelor e produsă de camioanele grele și în special de cele supraîncărcate. Acum, transportatorii plătesc la fel, indiferent că circulă cu camioanele goale, pline sau supraîncărcate. Cu ajutorul aparat