Regia: Martin Scorsese.
Cu: Chloë Grace Moretz, Asa Butterfield, Ben Kingsley.
Genul filmului: Aventuri, Dramă, Familie, Fantastic, Mister.
Durata: 126 minute.
Produs de: GK Films.
Distribuitorul internaţional: Paramount Pictures.
Spre deosebire de The Artist al lui Michel Hazanavicius, o anamneză a raportului dintre filmul mut şi cel sonor în momentul critic al apariţiei sonorului şi implicit una a începuturilor cinematografului american, Martin Scorsese cu al său Hugo se orientează către originile europene ale cinematografului.
Faptul a fost mai puţin sesizat, aşa cum alegerea lui Scorsese poartă marca unei estetici implicite. Pentru că începuturile recomandă mai mulţi pionieri, echipa fraţilor August şi Louis Lumière şi pe Georges Méliès. Cele două citate cinematografice la care apelează Scorsese vorbesc în egală măsură despre capacitatea cinematografului de a crea iluzii, despre magia lui, dar în două moduri diferite. L’Arrivée d’un train en gare de La Ciotat al fraţilor Lumière creează atât de bine iluzia realităţii încât trenul de pe pânză pare să treacă direct de pe şine în sala de cinema. Scorsese revine la imaginea obsedantă a acestui tren care fie deraiază spectaculos, sfârşind tot într-un film alb-negru, fie îşi continuă cursa, lăsând timp ca băieţelul care se află pe linie să fie salvat într-o fracţiune de secundă. Cu toate acestea, omagiul regizorului american este adresat lui Georges Méliès şi citatul filmic la care apelează în acest caz îl constituie filmul de ficţiune Le voyage dans la Lune (1903). Undeva, Georges Méliès, devenit Papa Georges, explică eşecul interbelic al filmelor sale prin raportul dintre realitate şi ficţiune, realitatea Primului Război Mondial devenind mai puternică decât oricare dintre ficţiunile sale. Este aceasta revanşa fraţilor Lumière pentru care simpla în