Cu o creştere de 10% în acest an nu se face primăvară, par să fie de acord greii pieţei electro-IT. Dar după un îngheţ prelungit, fiecare procent contează
Nimic surprinzător pentru Dan Ostahie în faptul că, de anul trecut, vânzările de electronice, electrocasnice şi IT&C au început să crească - „Oarecum, s-a acumulat o nevoie de astfel de achiziţii. În anii precedenţi, din cauza incertitudinii financiare, românii au redus cumpărăturile de bunuri de larg consum“, explică preşedintele grupului Altex, cel mai mare dintre electroretailerii locali. Creşterile „uşoare“ din ultima vreme, continuă el, „confirmă aşteptările optimiste din punctul de vedere al consumului şi pentru 2012“. Iar luminiţa de la capătul tunelului o întrevede întreaga piaţă.
Ambii săi competitori majori, Flanco şi Domo, se aşteaptă la o creştere a vânzărilor de circa 10%, până la 1,25 miliarde de euro. Nu e mult, însă raportat la scăderile de vânzări de până la 50% din 2009, și încă un minus de puţin peste 10% în 2010, care, e drept, a fost recuperat în 2011, nu e tocmai de neglijat. Mai concret, de la două miliarde de euro în 2008 - sumă care include vânzările retailerilor tradiționali (Altex, Domo și Flanco, care dețin aproape 40% din piaţă), ale celor independenți (cam 800 la număr) sau ale magazinelor online (35%), dar și ale hipermarketurilor (27%) - piața s-a prăbuşit în 2010 la jumătate.
Vestea bună pentru electroretaileri e că 2011 a fost un an de creştere şi se pare că şi în 2012 mediul de afaceri le va fi mai prietenos. Cum starea de spirit de acum a întregii industrii e bună, să fi ieşit electroretailul din criză? „Atâta vreme cât 2012 va fi al doilea an consecutiv de creştere, putem spune că da, a ieşit din acea criză a declinului“, crede Violeta Luca, directorul executiv adjunct al Flanco, de altfel, un business pe care contracția pieței l-a zgâlțâit atât