Imprumuturile acordate de brokerii de credite au o neperformanta mult mai redusa, cu pana la doua puncte procentuale, decat cele oferite direct prin banci, intrucat o institutie de credit are in oferta un singur tip de produs, care nu poate fi adaptat intotdeauna pe nevoile fiecarui client, a precizat Gabriel Cretu, director de vanzari la KIWI Finance, intr-un interviu acordat Wall-Street.ro.
In schimb, un broker poate oferi clientilor acces la o gama mai larga de credite, acestia avand mai multe optiuni de alegere a produsului pe care si-l doresc.
“La o banca, presiunea este prea mare pe vanzare si faptul ca in oferta exista un singur produs, face ca acesta sa nu poata fi adaptat pe nevoile clientului. La un broker de credite cautam produsul care se pliaza cel mai bine pe ceea ce isi doreste clientul. In prezent, consilierea este mult mai buna in cazul unui broker decat la o banca”, a declarat Cretu (foto).
Acesta spune ca default-ul la credite sta in vanzator, fiind prima poarta si cea mai importanta in filtrarea clientilor.
“Ma uitam pe imprumuturile gestionate de KIWI pentru o banca comparativ cu portofoliul acesteia, iar nivelul creditelor neperformante era cu 1-2 puncte procentuale mai redus. Experienta din banking imi arata ca modelele de scoring nu sunt asa de eficiente precum se crede, pentru ca ele sunt construite pe o perioada scurta de timp. Noi nu avem o istorie in bankingul de retail de 100 de ani, ci de numai 12-15 ani. Avem perioade atipice in istoria unui stat, preaderare – postaderare. Fenomele acestea sunt cu impact major asupra veniturilor cetatenilor si asupra tarii, iar comportamentul oamenilor nu va mai fi regasit in timp. Tocmai din aceasta cauza consider ca sistemul de scoring in Romania are limite, populatia statistica, din punct de vedere matematic, nu reprezinta o baza destul de consistenta pentru a trage conc