Costul serviciilor bancare a crescut recent cu până la 60%. Bancherii încearcă astfel să îşi redreseze profiturile, abandonând obiectivul creşterii cotei de piaţă.
Comisioanele de administrare revin în forţă şi topesc aproape complet câştigul care poate fi obţinut dintr-un depozit bancar. Împreună cu impozitul datorat statului, comisioanele depăşesc la majoritatea băncilor jumătate din dobânda cu care sunt remunerate economiile, existând şi instituţii financiare la care clientul ajunge să retragă la scadenţă mai puţini bani decât a depus. Situaţia este valabilă mai ales în cazul depozitelor în euro, dar şi la cele în lei dobânda subţiată de comisioane poate ajunge să nu acopere inflaţia.
S-a cam scumpit să faci banking!
Ofensiva comisioanelor este resimţită, după noul regulament BNR în domeniu, şi de clienţii care apelează la credite de consum. La noile niveluri majorate, comisioanele de administrare ajung să cântărească uneori 70% din totalul dobânzii la finalul creditului. Preţul real al serviciilor nu este prezentat mereu transparent în oferta băncilor. Capital a constatat că în spatele dobânzilor „incredibile“ din reclame se ascund adesea costuri uriaşe.
După o bătaie în promoţii cu costuri tot mai mici, băncile au recurs în ultima vreme la scumpirea serviciilor, întrucât noul obiectiv al bancherilor este profitul, şi nu creşterea cotei de piaţă, cum era până acum.Până nu demult, speriate şi de apariţia regulamentului BNR, băncile s-au întrecut în produse de creditare tot mai ieftine. În plus, veneau cu oferte la depozite cu bonificaţii tot mai mari şi cu comisioane tot mai mici. Capital vă prezintă cum s-a ajuns în situaţia respectivă şi ce a determinat schimbarea de strategie în relaţia cu clienţii.
Prima reacţie a băncilor după Ordonanţa nr. 50 a constat în lansarea unor produse mult simplif