Imensa piaţă chineză provoacă o strânsă competiţie şi un interes enorm, ceea ce se poate constata la Salonul Automobilului de la Beijing. Circa 12.500 de ziarişti sunt acreditaţi la această nouă ediţie a Salonului care şi-a deschis porţile luni, 23 aprilie, pentru o durată de zece zile.
Constructorii chinezi şi cei străini sunt prezenţi cu numeroase prototipuri şi noutăţi, încercând să atragă clientela urbană din China. Vremea când fiecare chinez avea doar o bicicletă a trecut, acum fiecare chinez visează să aibă o maşină, ceea ce pentru ecologişti reprezintă un adevărat coşmar.
În Franţa, cam un francez din doi dispune de o maşină, deci se află în ciculaţie cam 30 de milioane de automobile. Dacă într-o bună zi se va ajunge la aceeaşi proporţie şi în China, înseamnă că vor fi în circulaţie cam 650 de milioane de maşini. Dacă India va avea şi ea în circulaţie într-o bună zi jumătate de miliard de maşini, putem spune că planeta noastră riscă să plătească scump pe altarul acestui zeu numit automobilul.
Până atunci, însă, firme precum Nissan, Renault, Volkswagen sau Chrysler şi-au regăsit vitalitatea, profitând de piaţa chineză. Nissan şi aliatul său francez, Renault, speră ca anul acesta să vândă cu 5% sau cu 6% mai mult decât anul trecut în China, iar Volkswagen, implantat de zece ani în China, anunţă o creştere a vânzărilor cuprinsă între 5% şi 10%. În 2011, au fost vândute în total în China cam 18,5 milioane de automobile, dintre care 6,1 milioane, de farbricaţie chineză.
Între timp, piaţa chineză a dat semne de saturaţie. Dacă în 2010, vânzările au crescut cu 32%, anul trecut procentul a fost doar 2,5. Chinezii nu sunt încă destul de competitivi la capitolul maşinilor din gama superioară şi de lux, ceea ce a devenit totuşi acum principalul lor obiectiv.
Imensa piaţă chineză provoacă o strânsă competiţie şi un interes enorm, ceea c