Reţeaua de socializare Facebook, care se pregăteşte să lanseze o ofertă publică iniţială de vânzare de acţiuni (IPO) în luna mai, a publicat luni noi informaţii financiare privind rezultatele pe primul trimestru al anului, iar datele nu sunt încurajatoare pentru investitori.
Compania a anunţat o scădere a profitului net cu 12% în primul trimestru din 2012 comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, deşi vânzările au crescut cu 45%, la 1,06 mld. dolari. Scăderea profitului a fost determinată de cheltuielile mai mari de marketing şi de cercetare şi dezvoltare.
Un semnal şi mai rău este scăderea veniturilor în primul trimestru al acestui an faţă de ultimul trimestru al anului precedent, când veniturile au fost de 1,13 mld. dolari. Asta înseamnă că reţeaua de socializare nu reuşeşte să monetizeze creşterea bazei de clienţi.
La finalul lunii martie, Facebook a ajuns la 901 milioane de utilizatori activi lunar, cu 56 de milioane mai mulţi decât în decembrie 2011. Diferenţele între evoluţia veniturilor şi a numărului de utilizatori se explică prin faptul că aproape 50% din venituri provin din SUA şi Canada, o piaţă ajunsă deja la saturaţie, unde creşterea numărului de utilizatori este foarte mică.
În schimb, pieţe emergente (Asia, Africa, America de Sud) care contribuie cel mai mult la creşterea numărului de utilizatori ai companiei au creşteri foarte mici ale veniturilor.
Cu 52% din numărul total de utilizatori de Facebook, aceste pieţe au adus în T1 doar 19% din veniturile companiei.
Cifrele Facebook sunt astfel un motiv de îngrijorare pentru investitori şi analişti şi toată lumea se întreabă dacă reţeaua de socializare va reuşi să se ridice la înălţimea aşteptărilor care indicau o evaluare de 100 de miliarde de dolari la listare. Acum, estimările oscilează între 75 şi 100 de miliarde de dolari.
La 100 de miliarde de dola