Ofertele anunţate de magazine provoacă adesea aglomerări masive, leşinuri şi oase rupte. Oamenii se calcă în picioare pentru produse de care nu au nevoie, urmând principiul „dacă-l iau mai ieftin, n-are cum să strice“.
Inaugurarea unui magazin de bricolaj, acum doi ani, la Iaşi, a generat o isterie în masă. Mii de oameni s-au aşezat la coadă cu cel puţin trei ore înainte de deschidere, iar când s-a dat startul au năvălit înăuntru, îmbulzindu-se disperaţi să apuce ceva de pe rafturi, orice, numai să fie la promoţie.
Imaginile cu zeci de indivizi cocoţaţi pe poliţe, aruncând bormaşini celor de jos care le depozitau în cărucioarele de cumpărături, au făcut înconjurul televiziunilor.
Numai că s-a întâmplat din nou, şi la Iaşi, şi în multe alte oraşe din ţară, la fiecare inaugurare de supermarket care anunţa reduceri de preţ, ultima dată chiar ieri, în Capitală, cu ocazia unei promoţii la banane.
Oamenii s-au bătut la propriu, s-au călcat în picioare, şi-au sfâşiat hainele, s-au împins şi s-au strivit la fiecare astfel de eveniment pentru o sticlă de ulei în plus, pentru un sul de hârtie igienică sau pentru o cutie de margarină. În iureşul creat, mulţi au leşinat şi s-au trezit nu la casa de marcat, ci la spital.
Cei mai mulţi dintre cei care se îmbulzeau din zori de zi au declarat candid că nici măcar nu ştiau care sunt produsele aflate la promoţie. Important era doar să le obţină.
Cum gândeşte „vânătorul" de oferte
Psihologul Bogdan Lucaciu vorbeşte despre o societate de consum influenţată de puterea publicităţii. „De cele mai multe ori, reclama exact asta sugerează: dacă nu apuci produsul respectiv, vei pierde o ocazie unică.
Iar oamenii cad în această capcană şi ajung să vâneze fiecare gratuitate, ofertă, discount, ghidându-se după un singur principiu: «chiar dacă nu am nevoie de acest produs, îl iau mai ieftin, dec