România va primi sume importante de la Bruxelles la capitolul infrastructură, în contextul în care Ministerul Transporturilor beneficiază de fonduri nerambursabile de 4,7 miliarde euro în exerciţiul bugetar 2007-2013. Autostrăzi, drumuri naţionale, căi ferate, majoritatea proiectelor scoase la licitaţie în ultima perioadă de Ministerul Transporturilor sunt finanţate în special din fonduri europene nerambursabile.
Dacă până la finalul lui 2011, stadiul de absorbţie al banilor de la Bruxelles pentru infrastructură era printre cele mai mici, Transporturile au început să recupereze teren la începutul acestui an.
Dacă în luna noiembrie a anului trecut, nivelul plăţilor efectuate de Comisia Europeană se ridica la circa 114 milioane de euro, echivalentul unei rate de absorbţie de 2,5%, la finalul lunii martie suma se apropia de 280 de milioane de euro,
respectiv o rată de circa 7%, potrivit datelor de la Ministerul Afacerilor Europene.
Tronsoane de autostradă precum Orăştie-Sibiu sau Nădlac-Arad au fost deja finanţate prin fonduri europene, iar Comisia Europeană a aprobat recent o finanţare de 770 mil. euro pentru reabilitarea tronsoanelor de cale ferată Curtici - Arad şi Simeria - Coşlariu.
O altă investiţie semnificativă finanţată din fonduri europene este centrul de management integral al deşeurilor din Cluj, proiect de 25 mil. euro, construit de firma Confort din Timişoara.
În contextul în care finanţările bancare au devenit o "fata morgana" pentru companiile private, o parte dintre acestea au decis să apeleze la bani europeni pentru a-şi finanţa fabricile sau noile proiecte de construcţii. Este cazul grupului german Henkel, care anul trecut a luat trei milioane de euro de la Comisia Europeană pentru construirea unei fabrici de materiale de construcţii în judeţul Neamţ.
Deşi au anunţat că au teren şi autorizaţii p