A merge la Opera din Viena să vezi unul sau două spectacole ca să admiri românii care joacă la Staatsoper poate suna oarecum provincial.
În acelaşi timp, dacă mergi la astfel de spectacole fără a avea neapărat această intenţie, este aproape imposibil să nu vezi nume româneşti pe afiş. Fără îndoială, esenţială în acest sens este lunga perioadă în care Ioan Holender a condus destinele celebrei scene vieneze. În prezent, însă, fiecare se susţine prin propriile performanţe, indiferent cum îi sună numele.
Werther de Massenet se joacă la Viena din 2005 în regia lui Andrei Şerban. În premiera cu Boris Godunov apar Aura Twarowska, Ileana Tonca şi Sorin Coliban. Celebra operă a lui Richard Strauss, Der Rosenkavalier, avea în distribuţie două nume din generaţii diferite, care au urmat şcoala românească : Simina Ivan şi foarte tânăra Valentina Naforniţă. Şi am pomenit titluri jucate în doar trei seri consecutive la mijlocul lunii aprilie.
Scena vieneză are însă multiple aspecte prin care atrage publicul, compus într-o proporţie semnificativă din turişti, vedetele fiind aspectul esenţial.
Am văzut la Opera de stat din Viena Werther de Massenet (foto 1-4), o lucrare pe care nu o văzusem pe scenă, pentru că în ţară se joacă foarte rar (iar în această perioadă deloc, cu excepţia versiunii de concert prezentate în ianuarie la Sala Radio), pentru că ne lipseşte ceva esenţial pentru punerea în scenă a acestei opere celebre şi anume un tenor de anvergură. Am vrut să văd această lucrare la Viena fiind atrasă şi de faptul că regia era semnată de Andrei Şerban, chiar dacă nu este o premieră recentă. Tenorul a lipsit şi în acest caz, ceea ce am văzut fiind o a doua variantă, cea pentru bariton, în care rolul titular a fost susţinut de Ludovic Tézier (în locul lui Roberto Saccà, cel anunţat iniţial), rolul Albert fiind interpretat de Tae-Joong Yang (în locul lui Mar