Incapacitatea României de a cheltui bani europeni, subliniată la vizita preşedintelui Consiliului European Herman van Rompuy: la noi a stat la masă cu preşedintele Traian Băsescu (foto stânga), în Bulgaria (dr.) a participat cu premierul Boiko Borisov la deschiderea unei linii de metrou din bani UE
Cea mai bună demonstraţie a întârzierii României în atragerea de fonduri europene a fost miercuri, la vizita preşedintelui Consiliului European. În Bulgaria, unde a mers la câteva ore după ce a plecat din România, Herman van Rompuy a participat la deschiderea unei linii de metrou în valoare de 122 milioane de euro cu bani europeni.
Suma include construcţia liniei de 2,4 km şi achiziţia a 18 garnituri de metrou.
În România, Rompuy a fost primit la Preşedinţie şi a vorbit în Parlament. Nu se ştie dacă măcar i-a dat cuiva prin gând din partea română să îl invite pe liderul european la un eveniment care să arate concret la ce folosesc banii europeni, dar şi dacă ar fi vrut, autorităţile nu ar fi avut vreun proiect finalizat de la Transporturi bun de prezentat.
La solicitarea ZF, Ministerul Afacerilor Europene a transmis că singurele două proiecte terminate până acum în Programul Sectorial Transport din cadrul fondurilor structurale sunt unul de măsurare a adâncimii Dunării, în valoare de 1,5 mil. euro, şi altul de protecţia mediului în timpul lucrărilor de infrastructură, de 300.000 de euro.
La sfârşitul lunii martie Sofia reuşise să atragă 20,8% din fondurile UE, iar gradul de absorbţie pentru programul de transport se ridica la 25,8%.
La Bucureşti gradul de absorbţie per total este de 6,5% din banii de la UE, iar din banii disponibili pentru Transport au fost plătiţi 6,1%. România are la dispoziţie în Programul Transport 4,3 miliarde de euro.
O linie de metrou în Bucureşti făcută din bani europeni nu a intrat pe lista proiectelor de