Inginerul Heinrich Petra a fugit din România în 1971. L-am regăsit după 41 de ani în München, pe ploaie. Herr Petra a avut o carieră uriaşă în industria auto, coordonând echipe care au făcut posibile BMW Z3 şi X5 sau relansarea mărcii Mini.
În 1982, când i-a murit tatăl, sibianul Heinrich Petra a zburat de la München la Bucureşti pentru doar a doua oară de când fugise din ţară. Era un om liber de aproape 11 ani. În capitala României era un februarie rece, atât de rece încât până şi în garniturile de tren trase în Gara de Nord îngheţase jegul. Imaginea aceasta, cu mizeria ţinută captivă de o pojghiţă de gheaţă încă îl bântuie pe inginerul Petra. Poate pentru că îi întăreşte convingerea că a ales corect plecând din România în 1971 pentru a ajunge, peste ani, românul cu cel mai important fotoliu executiv din întreaga industrie auto mondială.
Heinrich Petra a fost responsabil de coordonarea echipelor care au dezvoltat în laboratoarele Grupului BMW modele recunoscute la nivel mondial precum Z3 sau X5. A ieşit la pensie în 2004, dar continuă să fie implicat în industrie, lucrând pentru un producător finlandez de nişă. Deşi a părăsit România în 1971, călătorind în Iugoslavia şi obţinându-şi acolo biletul către libertate sub forma unui paşaport eliberat de Ambasada Republicii Federale Germane (RFG) din Belgrad, Petra încă vorbeşte perfect româneşte.
Originea nesănătoasă
În 1944, când s-a născut, într-o familie cu un tată român şi o mamă nemţoaică, viitorul lui Heinrich Petra arăta altfel. Bunicul patern, Niculaie, studiase la Budapesta şi Viena, devenind doctor în avocatură, iar fratele tatălui, Nicolae, deţinuse funcţii importante în administraţiile României interbelice, ajungând chiar, la un moment dat, subsecretar de stat în Ministerul Economiei.
Despre bunicul din partea tatălui încă circulă o anecdotă de la începutul ani