E clar: clienții se arată mai dispuși să cumpere dacă li se promite în schimb o recompensă. Reducerea de preț este de departe mecanismul promoțional preferat de cumpărătorii români, urmat de “1+1 gratis” și de “o cantitate mai mare la același preț”, arată raportul Shopper Trends 2012, realizat de Nielsen România pe un eșantion de 1.200 de respondenți și dat publicității în aprilie.
Cumpărătorii s-au maturizat odată cu piața, așteptările lor fiind mai greu de satisfacut, iar retalerii vor fi nevoiți să ia în considerare dorințele acestora pentru a se putea diferenția de alți competitori.
Conform Shopper Trends 2012, simpla familiaritate cu brandul de magazin nu mai este suficientă atunci când vine vorba de alegerea locului de cumpărături. Pe lângă locația accessibilă, oferirea unei sortimentații largi de produse, promotii, un raport bun calitate pret, magazinele moderne trebuie să acorde o atenție sporită la atmosfera generală din magazin și la detaliile care fac dintr-o vizită la magazin o experiență de cumpărare plăcută.
Promoțiile sunt încă un factor important care determină comportamentul de cumpărare. Cu toate acestea, ofertele speciale și promoțiile, care au inundat piața, fac ca diferențierea între retaileri să reprezinte un obiectiv greu de atins, arată același raport.
Dar politica prețurilor mici, deşi benefică pentru consumatori, este riscantă pentru companii, crede Adrian Comăneci, manager al firmei de consultanţă Contrast Management-Consulting - ”Deşi sănătoasă în momentul consolidării pe piaţă, politica prețurilor mici se poate dovedi distructivă în strategia pe termen lung, afectând nu doar profitabilitatea, dar și capacitatea de extindere către alte zone, precum și potenţialul de inovație strategică”.
Până în 2020, retailul autohton ar urma să crească până la 26 de miliarde de euro, adică un