Primii zece cei mai mari datornici la bugetul de stat aveau la sfârşitul primului trimestru o datorie cumulată de peste 5,739 miliarde lei, din care numai primele cinci companii totalizau peste 5,416 miliarde lei, potrivit datelor publicate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF).
Pe primul loc în top se află CFR Infrastructură, cu o datorie de 2,382 miliarde de lei, din care 806,5 provenite din TVA, 138,08 milioane din impozitul pe salarii iar 1,436 miliarde din dobânzi şi penalităţi. La începutul lunii aprilie Guvernul Ungureanu a aprobat conversia datoriilor totale de 3,99 miliarde de lei în acţiuni, ceea ce va duce la ştergerea datoriilor.
Următorul loc este ocupat de Compania Naţională a Huilei (CNH), un alt obişnuit al locurilor fruntaşe. Aceasta are o datorie de 2,002 miliarde de lei la bugetul de stat, din care 1,372 miliarde sunt penalităţi, 359 milioane de lei din TVA, 95,7 din impozit pe salarii, 8,079 milioane din accize şi 166,4 milioane din alte taxe. Compania a început o operaţiune complexă de "dare în plată" către stat la finalul căreia cele cele patru mine viabile se vor separa de cele trei neviabile. Aceste din urmă vor fi în continuare administrate de stat şi vor primi un ajutor de stat 1,17 miliarde de lei pentru închiderea acestora până în 2018, conform planului agreat împreună cu Comisia Europeană. Planul include disponibilizarea a 3.300 de angajaţi până în 2018. Cele patru mine viabile vor fi integrate în Complexul Energetic Hunedoara, alături de termocentralele Mintia şi Paroşeni.
Podiumul este completat de o altă companie feroviară, CFR Marfă. Aceasta are datorii de 343,7 milioane de lei, din care 185,8 milioane reprezintă TVA iar penalităţile cumulează 146,6 milioane de lei. Compania este inclusă în lista convenită cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) şi trebuie privatizată până la finele anului.
Fraţii