După ce a fost liderul pieței telefoanelor mobile timp de 14 ani, Nokia a fost depășită de Samsung în primul trimestru al acestui an, după ce asistase neputincioasă, anul trecut, la ascensiunea Apple și Samsung pe lucrativa piață a telefoanelor inteligente.
Aparent, produsele Nokia au fost eclipsate de produsul iPhone, produs de Apple, însă, în realitate, compania finlandeză este în scădere și pe piața telefoanelor mobile simple, piață care, timp de ani buni, a fost o sursă de profituri sigure și i-a asigurat creșterea pe piețele emergente, consideră CNBC.
Vânzările de telefoane mobile nesofisticate Nokia au scăzut cu 16% în primele trei luni ale acestui an, încheind pe minus patru din ultimele cinci trimestre, în timp ce vânzările competiției, precum companiile chinezești ZTE sau Huawei, au crescut puternic.
China și India
În India, a doua cea mai mare piață de telefoane mobile, cu mai mult de 900 de milioane de utilizatori, cota de piață a Nokia s-a înjumătățit în ultimii trei ani, în 2011 vânzând 31% din totalul de 183 de milioane de telefoane mobile vândute, conform companiei de cercetare indiene CyberMedia.
În China, cea mai mare piață de telefoane mobile, operatorii au început să acorde prioritate companiilor naționale contra celor internaționale, consideră Pete Cunningham, analist la Canalys. În consecință vânzările Nokia s-au prăbușit cu 62% față de perioada similară a anului trecut iar cota de piață s-a micșorat de la 39% în 2010 la doar 24% în prezent, conform firmei de cercetare Strategy Analytics, citată de CNBC.
O băltoacă în soare
Și pe continentul african Nokia bate în retragere, cota de piață scăzând de la 62% în 2010 la doar 51% anul trecut, doar sistemul mai bun de distribuție ținând-o în fața competitorilor, consideră Neil Mawston, analist la Strategy Analytics.
„Nokia se usucă precum o băltoacă