Indiscutabil, disponibilizările sunt un lucru rău pentru companii și devastatoare pentru angajați. Există o mulțime de investigații academice ce arată că firmele care văd în disponibilizări singura soluție magică pe timp de criză distrug nu numai angajaţii, ci, în cele din urmă, şi profiturile.
Companiile fac reduceri de personal în perioade de criză. Asta nu este o noutate, sau nu ar trebui să fie. Dar în ultimele două decenii - scrie revista Newsweek -, chiar și când profiturile cresc, este o rutină pentru companii să concedieze.
Profesorul Wayne Cascio de la Universitatea Colorado spune că efectele adverse ale acestei măsuri pot fi surprinzătoare şi foarte costisitoare. Cascio face, în cartea sa “Responsible Restructuring“, o listă cu costurile directe şi indirecte ale concedierii: unele ţin de rezilierea contractului (plata salariilor compensatorii, costurile cu consilierea, taxele mărite pentru asigurarea de şomaj), iar altele, sunt cele care afectează moralul și productivitatea (angajaţii rămân cu un moral scăzut şi aversiune pentru risc, sunt posibile procese şi sabotaje, chiar violenţe la locul de muncă din partea angajaţilor afectaţi sau a foştilor angajaţi, scade încrederea în echipa managerială, se reduce productivitatea).
Iată cinci mituri ce justifică nevoia managerilor de a reduce personalul:
1. Companiile care anunţă că fac concedieri se bucură de acţiuni mai atractive la bursă.
Contrar credinţei generale, nu se întâmplă aşa – nici imediat, nici mai târziu. O cercetare realizată pe 1.445 de anunţuri de reduceri de personal făcute între 1990 şi 1998 a arătat că acţiunile companiilor respective au avut un curs negativ, iar disponibilizările mai vaste şi de durată au condus la efecte negative mai importante. Un alt studiu, ce compara 300 de anunţuri din Statele Unite şi 73 din Japonia, a releva