Bogații Chinei schimbă mașinile la fel cum femeile schimbă poșetele. Cel mai mare dealer de mașini second-hand din Beijing are la vânzare peste 500 din cele mai scumpe mașini din lume, iar personalul companiei spune că unele au fost conduse doar câteva zile.
Trei Porsche Panameras din 2011 – un model atât de nou încât unii oameni nici nu au auzit de el – stau aliniate unul lângă celălalt, alături de un Bentley aproape nou și o mare de Ferrari, Mercedes, Audi, BMW și Lamborghini, toate cu prețuri ce depășesc 100.000 de dolari.
De ce le-au scos proprietarii la vânzare dacă sunt încă noi? „Pur și simplu s-au săturat de ele“, spune un vânzător. „Chinezii sunt foarte bogați“, spune un altul, adăugând că „dacă afacerile merg bine, aceștia caută să se înnoiască, iar dacă merg prost, ei vând“.
Anul trecut, vânzările de vehicule second-hand au crescut mai rapid decât vânzările de mașini noi în China, cea mai mare piață a lumii. Datele China Automobile Dealers Association arată că vânzările de mașini folosite a crescut cu 12,5% în volum anul trecut, mult mai rapid decât 2,5% creștere la vânzările de mașini noi.
La 4,3 milioane de unități, vânzările de vehicule second-hand sunt încă la mai puțin de un sfert din vânzările auto noi care au atins nivelul de 18,5 milioane de unități – aproape proporția inversă găsită în SUA, unde vânzările de mașini folosite sunt de patru ori peste vânzările de vehicule noi.
Dar pe măsură ce parcul auto al Chinei îmbătrânește, vânzările second-hand se așteaptă să crească dramatic. Și analiștii spun că acesta ar putea fi unul dintre principalii factori ce vor determina numărul de mașini noi pe care producătorii globali îl vor putea vinde în China.
O mașină medie din China va avea patru ani în 2014, spune Ivo Naumann, șeful companiei de consultanță AlixPartners din Shanghai. „Acela va fi momentul în care