„Evident, se vor face cumpărături în orice loc turistic, dar trebuie să dezvoltăm Bucureștiul și să schimbăm balansul cumpărării în străinătate vs. acasă”, spune Srdjan Kovacevic (foto), proprietarul celui mai mare retailer de mărci de lux din țară, Alsa Boutiques, care deține, printre altele, francizele Max Mara şi Emporio Armani. Ar trebui, adaugă el, „ca Bucureștiul să inspire a shopping”.
“Când vorbim de piață de lux în România, încă ne raportăm la București și atât“, stabilește Srdjan Kovacevic de la bun început cadrul discuției, “iar de la sector la sector situația e foarte diferită“. Cât de diferită? “Dacă ne referim la mașini, ceasuri sau iahturi, creșterile din ultimii zece ani sunt de la un raport de 1:10. La haine, cifrele nu sunt cu mult mai mari decât acum zece ani, raportul e de 1 la 1,5 sau 1 la 2“, explică omul de afaceri, care se aşteaptă la o perioadă “interesantă“ pentru fashionul de lux.
“Cred că în 2012 situația se va îmbunătăți semnificativ în Bucureşti (...) După atâția ani Calea Victoriei va fi în adevăratul sens al cuvântului acea high‑street comparabilă cu cele din alte capitale europene. Va urma, apoi, provincia”.
Alsa Boutiques a înregistrat în 2011 o cifră de afaceri de 3 milioane de euro. Pentru anul în curs Kovacevic estimează o creștere de 10% - „2012 va fi un an de consolidare. Max Mara și Zegna vor avea în continuare cele mai bune cifre“.
Proprietarul celui mai mare retailer de mărci de lux din țară nu plănuiește să mai „închirieze“ și alte branduri în 2012; în viitorul apropiat se gândește să ducă brandul Max Mara și în provincie.
Dar cum se vinde luxul în vremuri tulburi? Strada-reper a industriei de lux pare să-și fi recâștigat glamourul știrbit de criză în primăvara lui 2009, când Calea Victoriei părea mai degrabă Calea „Obloanelor trase“ (pe catwalk‑ul crizei nu mai defilează magazi