Ochelarii de soare nu mai sunt demult un accesoriu medical, ci unul care ţine de modă. Însă mulţi gafează în modul cel mai ridicol, purtându-i în cele mai nepotrivite locuri.
Odată cu apropierea verii, ochelarii de soare devin un accesoriu obligatoriu pentru fiecare persoană. Preferabil ar fi ca aceştia să funcţioneze, în principal, ca o protecţie împotriva razelor ultraviolete, periculoase pentru ochi în această perioadă, dar mulţi oameni îi aleg doar pentru aspectul lor. Astăzi, ei sunt un simbol social, un accesoriu de modă, dar şi un prilej pentru gafe.
Primii ochelari fumurii produşi în masă au fost realizaţi în 1929, de americanul Sam Foster. El a început să-şi vândă produsele pe plaja din oraşul Atlantic City. Evoluţia ulterioară a schimbat percepţia asupra ochelarilor de soare: actorul James Dean a început să poarte celebrii „Wayfarer" de la Ray Ban, Jacqueline Kennedy a „brevetat" ochelarii de soare extrem de mari, care-i ascundeau ochii, iar, de curând, rapperul Kanye West a promovat ochelarii care nu mai au lentile, ci nişte rame fără niciun scop practic.
În România, vedetele au abordat ochelarii de soare ca accesoriu obligatoriu, indiferent dacă sunt înăuntru sau afară. Politicianul Corneliu Vadim Tudor a făcut un brand din ochelarii uriaşi, iar Cristi Borcea, şeful de la Dinamo, este un simbol al prostului gust şi al urmelor de bronz făcute de ochelari. Nici Liviu Vârciu, realizatorul emisiunii „Roata Norocului" de la Kanal D, nu a evitat gafele în privinţa ochelarilor de soare. Acum două săptămâni, el a participat la o emisiune având la ochi un astfel de accesoriu, cu lentile negre, deşi era într-un studio TV şi nu afară în curte.
Simbol cultural
Ca simbol cultural, ochelarii de soare sunt asociaţi cu misterul şi celebritatea. Potrivit profesoarei americane Lucy Collins, specializată în studiul modei la New