Filme suprarealiste, tragice, emoționante sau amuzante vor concura anul acesta pentru Trofeul Transilvania, la cea de-a 11-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF), într-o competiție care se anunță mai strânsă ca niciodată.
„Pentru prima oară în istoria competițiilor de la TIFF, mi-e greu să-mi imaginez care va fi favoritul publicului. Poate și pentru că toate personajele din filme sunt extrem de atașante, chiar și atunci când unele dintre ele comit fapte reprobabile", spune Mihai Chirilov, directorul artistic al festivalului.
Competiția este dedicată în mod tradiţional regizorilor aflaţi la primul sau al doilea lungmetraj, iar cele 12 filme vin din ţări precum Islanda, Norvegia, SUA, Germania, Danemarca, Olanda, Israel, Austria, Canada, Rusia sau Chile. Mai toate vorbesc, într-un fel sau altul, despre personaje aflate în situații de criză. „Criză existențială sau criză sentimentală. Criză individuală, criză de cuplu sau criză-n familie. Unele personaje trebuie să se obișnuiască cu ea și să meargă mai departe pe același drum, altele știu că totul s-a terminat și că trebuie s-o ia pe cărări diferite. Unele își caută fericirea și se aruncă orbește înainte, altele au găsit-o, dar nu și-o pot permite. Unele se deșiră în toate direcțiile, altele se închid în sine", adaugă selecționerul competiției.
Spectatorii din Cluj n-ar trebui să rateze filme ca Sfârșitul nopții (r. Daisuke Miyazaki), „o combinație zănatecă de Ozu, Takeshi Kitano și Tarantino" despre un asasin plătit a cărui viață se schimbă atunci când întâlnește o fostă victimă care i-a scăpat, Chapiteau Show (r. Serghei Loban), probabil cel mai ambițios, sofisticat și absurd-suprarealist film din selecție, distins cu Premiul special al juriului la Festivalul Internațional de Film de la Moscova, în 2011, sau Planeta însingurată (r. Julia Loktev), o dramă psihologică în