Pierderi-record. Insolvenţă. Restructurare. Ieşire din insolvenţă şi acţionar nou. Profit. Expansiune. Acestea ar fi, pe scurt, momentele-cheie parcurse în ultimii trei ani de retailerul electro-IT Flanco. Vor fi următorii ani mai liniştiţi?
La începuturile crizei, puțini ar fi pariat pe faptul că toți cei trei grei ai pieţei electro-IT– Altex, Domo și Flanco (ex-Flamingo) – vor ieși cu bine din recesiune. La sfârșitul lui 2009, și mai puțini ar fi pariat pe supraviețuirea Flanco. Dar retailerul a ieşit din insolvenţă (odată cu vânzarea afacerii către grupul Asesoft), iar experienţa trăită a înscris compania pe o nouă direcţie care, spune Violeta Luca (foto), directorul executiv adjunct al Flanco,, „e cea corectă, normală“ – „A fost o învăţătură... lucrurile nu trebuie să mai meargă în jos, ci doar în sus“.
Directorul adjunct al Flanco dă şi câteva cifre precise: compania va vinde cu 30% mai mult anul acesta, până la 140 de mil. euro, şi va avea un profit operaţional estimat la 4,7 mil. euro, în creştere de la 3,5 mil. euro în 2011. Pe ce îşi bazează ea aceste estimări? „Pe inovaţie, echilibru, constanță și coerență. Trăim într-un mediu puţin predictibil şi trebuie să fim foarte agili, adaptabili. Avem lecţiile făcute“, afirmă Luca fără ezitare.
Selecțiuni din interviul cu Capital:
>> „Înainte de 2008, electroretailul s-a concentrat foarte mult pe deschiderea de spaţii de vânzare, angajarea unei echipe mari, pe portofoliul de furnizori (fie de marfă, fie de servicii) şi pe tot felul de aspecte structurale ale businessului, dar mai puţin pe consumator. Se făceau tot felul de relaţionări la Europa de Vest sau la alte ţări din Europa de Est, statistici de genul câte spaţii sunt pe cap de locuitor în alte ţări comparativ cu România... ș.a.m.d. Concentrarea era pe dimensiune”.
>> „Jucătorii din piaţă erau ca