Nivelul încrederii românilor în îmbunătăţirea situaţiei economiei naţionale a înregistrat o uşoară creştere în primul trimestru, comparativ cu ultimele trei luni ale anului trecut, dar populaţia a devenit mai prudentă atunci când vine vorba despre disponibilitatea de cumpărare, conform GfK.
Studiul GfK "Climatul de consum Europa" a urmărit evoluţia aşteptărilor privind starea economică, veniturile şi dorinţa de cumpărare în rândul consumatorilor din Austria, Bulgaria, Franţa, Germania, Grecia, Italia, Polonia, Portugalia, Regatul Unit, Cehia, România şi Spania. Cele 12 ţări însumează circa 80% din populaţia totală a celor 27 de state membre ale UE.
Analiza arată că în ultimele trei luni ţările UE au prezentat date economice foarte variate, iar cetăţenii din diferite state evaluează situaţia economică din ţara lor şi propria lor situaţie într-un mod foarte diferit.
"La începutul anului 2012, Europa continua să traverseze o criză economică şi financiară. Cu toate că pericolul acut pare să fi fost evitat de haircut-ul acordat Greciei, există încă îngrijorarea că ţările UE vor aluneca din nou în recesiune datorită crizei economice susţinute. În acest context, se pune şi întrebarea dacă măsurile de austeritate dure implementate în momentul de faţă în toate ţările UE sunt soluţia corectă. Este cert că Grecia, Spania, Portugalia şi Italia vor trebui să se ocupe iniţial de datele economice negative. Măsurile de austeritate dure din aceste ţări împiedică investiţiile şi determină cetăţenii să nu facă cumpărături majore. Rămâne de văzut dacă consolidarea bugetelor dă rezultate, asigurând astfel mai mulţi bani pentru investiţiile pe termen mediu. Este cert că anul acesta, comparativ cu 2011, aproape toate economiile UE vor genera o creştere economică mai redusă", se arată într-un comunicat GfK România.
În aceste condiţii, consumatorii europeni reac