Producătorii americani se luptă pentru accesul pe a doua cea mai mare piaţă de film din lume - unde până acum nu sunt permise, anual, decât 34 de filme ale studiourilor din Statele Unite -, întâmpinând însă două mari probleme: gusturile publicului şi cenzura.
La o primă vedere, poziţia Hollywoodului pe piaţa chineză este una foarte bună, având în vedere că primele trei filme în topul încasărilor din 2011 sunt americane: „Transformers: Dark of the Moon" conduce detaşat, cu 174,4 milioane dolari, urmat de „Kung Fu Panda 2", cu 97,8 milioane dolari, şi „Piraţii din Caraibe: Pe ape şi mai tulburi", cu 75,5 milioane dolari, după cum relatează cotidianul The Wall Street Journal. Însă până acum, accesul studiourilor americane pe o piaţă care a valorat 2,1 miliarde dolari în 2011 şi este aşteptată să crească la 5 miliarde dolari în 2015 este limitat de autorităţile de la Beijing.
Până în februarie, doar 20 de filme produse în Statele Unite primeau anual permisiunea de a rula pe ecranele din China şi, deşi această cifră a fost ridicată la 34, Hollywoodul este în continuare nemulţumit. De asemenea, începând din acest an studiourile americane vor primi 25% din încasările generate de propriile filme - aproape dublu faţă de cât primeau anterior. Această limită nu se aplică însă şi coproducţiilor sino-americane - iar multe studiouri încearcă să profite de această portiţă.
Când cenzura scrie scenarii
Probabil cel mai important proiect de coproducţie din acest an este cel al părţii a treia din seria „Iron Man", care va fi produs în China de Walt Disney Co., în colaborare cu DMG Entertainment China. Una dintre problemele întâmpinate de producătorii americani ai filmului este faptul că trebuie să ţină cont nu numai de gusturile publicului din Statele Unite şi Europa, unde va fi generată o parte importantă din încasările filmului, dar şi de doleanţele cenzori