Din punct de vedere economic, presa romaneasca a fost in cadere libera in anul 2011, astfel ca restructurarile, disponibilizarile, demisiile, reorganizarile, falimentele, mutarile pe online, schimbarile de management si de actionariate s-au adaugat la efectele crizei economice, care au dus si ele la degradarea severa a continutului si a practicilor jurnalistice, se arata in raportul FreeEx "Libertatea Presei in Romania".
Totodata, in conditiile in care disponibilizarile si fluctuatia de personal din presa s-au amplificat, multi jurnalisti au ales sa se „refugieze” in domenii conexe mai bine remunerate si interesate de serviciile unor specialisti in comunicare, precum relatiile publice si publicitatea.
Raportul semnaleaza faptul ca exista multe cazuri in care jurnalisti sau institutii media combina ambele activitati, in mod deschis sau mascat.
Printul, cel mai afectat de criza
Presa scrisa a fost mediul cel mai afectat din punct de vedere economic, astfel ca piata de print s-a prabusit atat calitativ si din punct de vedere al credibilitatii, cat si din perspectiva tirajelor si a veniturilor din publicitate.
Investitii de ordinul a zeci de milioane de euro s-au evaporat la prima „adiere” a crizei, managerii de presa demonstrandu-si nivelul de competenta atunci cand au beneficiat de bugete imense, ei nereusind sa gaseasca solutii eficiente in momentul in care a survenit criza economica.
Tirajele s-au diminuat chiar de la inceputul anului, cele mai vandute titluri fiind tabloidele Click! si Libertatea si cotidianul generalist Adevarul.
Si investitiile in publicitatea din presa scrisa au scazut in raport cu cele din anul precedent inca din primul semestru al lui 2011, fapt ce a determinat migrarea multor publicatii in mediul online sau chiar inchiderea acestora.
Presa locala, depen