În ultimele trei luni, ţările UE au prezentat date economice foarte variate. Ca urmare, cetăţenii din diferite ţări evaluează situaţia economică din ţara lor şi propria lor situaţie într-un mod foarte diferit.
Acestea sunt concluziile studiului GfK Climatul de consum Europa, care oferă o privire de ansamblu asupra evoluţiei aşteptărilor privind starea economică şi veniturile, şi a dorinţei de cumpărare în rândul consumatorilor din Austria, Bulgaria, Franţa, Germania, Grecia, Italia, Polonia, Portugalia, Regatul Unit, Cehia, România şi Spania. Aceste 12 ţări însumează circa 80% din populaţia totală a celor 27 de state membre ale UE.
La începutul anului 2012, Europa continua să traverseze o criză economică şi financiară. Cu toate că pericolul acut pare să fi fost evitat de haircut-ul acordat Greciei, există încă îngrijorarea că ţările UE vor aluneca din nou în recesiune datorită crizei economice susţinute. În acest context, se pune şi întrebarea dacă măsurile de austeritate dure implementate în momentul de faţă în toate ţările UE sunt soluţia corectă. Este cert că Grecia, Spania, Portugalia şi Italia vor trebui să se ocupe iniţial de datele economice negative.
Măsurile de austeritate dure din aceste ţări împiedică investiţiile şi determină cetăţenii să nu facă cumpărături majore. Rămâne de văzut dacă consolidarea bugetelor dă rezultate, asigurând astfel mai mulţi bani pentru investiţiile pe termen mediu. Este cert că anul acesta, comparativ cu 2011, aproape toate economiile UE vor genera o creştere economică mai redusă. Ca atare, consumatorii europeni reacţionează şi ei divers. În timp ce în unele ţări aceştia consideră datele economice şi evoluţia situaţiei lor personale în lunile care urmează ca fiind pozitive, în alte ţări cetăţenii speră prea puţin într-o îmbunătăţire a situaţiei lor în viitorul previzibil.
Pieţele financiare au devenit