Romania e podiumul pe care isi prezinta colectiile de toamna-iarna, primavara-vara marii creatori de falsuri ai lumii. Autoritatile asista impasibile la show, in vreme ce noi toti traim cu sentimentul ca, in magazinele cu staif, preturile mari reflecta buna calitate. In realitate, o intrega mafie a contrafacerilor functioneaza cu succes pe teritoriul tarii noastre, reusind sa-si duca marfa in unele magazine cu pretentii.
Pe podiumurile falsificatorilor de branduri de lux, Romania defileaza mandra. Suntem dupa Grecia si Ucraina ca volum al importurilor de falsuri. Iesim insa in evidenta cu detalii bine croite de comercianti: marfa plasata in magazine cu staif, in centre comerciale mari, vanduta la preturi de colectie.
Ca sa vedem cine alimenteaza cu falsuri piata romaneasca ne-am dus in China si in Italia. Am intrat pe firul unor filiere care importa la noi branduri contrafacute de calitatea I pe care mai apoi le expun in magazine cu pretentii. Rezultatul: contrafacere si inselatorie, "la vedere", de milioane de euro anual.
In ultimii ani romanii au prins gustul modei. Se informeaza, admira, economisesc si intr-un final cumpara. Dau sute de lei pe haine sau accesorii care sa starneasca invidia, insa putini stiu ca de foarte multe ori pretioasele lor piese sunt falsuri. Furnizorii s-au adaptat la noul trend si plaseaza marfa contrafacuta in mall-uri, in magazine aparent de lux.
Am facut mai multe experiente. Am cautat intai pantofi Versace. Cumparatorul se lasa vrajit de sigla aurie si de pretul mai mic decat cel afisat de magazinele-mama. Clientilor li se explica uneori ca la reprezentanta oficiala pretul e mai ridicat din cauza amplasarii magazinului si a cheltuielilor mai mari. In realitate, lucrurile sunt simple: de fapt, marfa e mai ieftina, pentru ca e vorba de falsurile de foarte buna calitate.
Tinta falsificatorilor de lux su