Foto: SRDJAN SUKI / EPA Aproximativ şapte milioane de alegători sârbi au fost chemaţi duminică să voteze la alegerile prezidenţiale, legislative, locale şi regionale în Voivodina. Pentru prima dată de la destrămarea Iugoslaviei la începutul anilor '90, campania a fost dominată de mize economice şi de aderarea la UE.
Astfel, cele două tabere principale, cea a lui Boris Tadici şi a Partidului Democratic (DS) şi cea a conservatorului populist Tomislav Nikolici şi a Partidului Sârb al Progresului (SNS, opoziţie) nu au încetat să promită crearea de locuri de muncă şi sosirea providenţială a investitorilor străini, luându-şi angajamentul de a lupta împotriva corupţiei şi economiei subterane, estimate la aproximativ 30 la sută din PIB.
Preşedintele în exerciţiu, proeuropeanul Boris Tadic şi naţionalistul populist Tomislav Nikolic se vor confrunta în cel de-al doilea tur al prezidenţialelor la 20 mai. Tadic a obţinut 26,8% dintre voturi, iar oponentul său 25,6% la primul tur, Tadici având prima şansă de câştig la turul al doilea. Partidele lor sunt la egalitate, cu circa 30% dintre voturi.
Tadici, care a condus Serbia - izolată politic şi economic în anii '90 - spre Uniunea Europeană, a prezentat un "plan în cinci puncte", având ca element de bază integrarea în UE şi dezvoltarea economică bazată în special pe agricultură. Serbia a obţinut în martie statutul de candidat pentru aderarea la UE. El a promis că, dacă va fi ales, Serbia va începe negocierile de aderare la blocul european înainte de sfârşitul lui 2012, cu obiectivul de a le încheia în cinci ani.
Nikolici a promis, la rândul său, să crească impozitele pentru săraci şi să redistribuie banii către cei defavorizaţi precum şi să atragă investiţii, în special pentru sectorul agricol şi industrial.
Totuşi, analiştii politici apreciază că partidele nu au prezentat decât "liste de dorinţe". "Ni