Închiderea telefonului, prioritizarea sarcinilor sau evitarea şedinţelor care nu te privesc direct sunt câteva lucruri care îţi pot face viaţa mai uşoară.
Simţi că nu mai faci faţă sarcinilor de la serviciu? Biroul tău este plin de dosare neterminate? Ai un teanc de vase de spălat şi ai ajuns să-ţi cumperi cămăşi pentru că nu ai mai apucat să speli rufe de o lună?
Nu te-ai mai întâlnit cu prietenii de săptămâni bune pentru că ajungi frânt acasă? Problema nu este doar oboseala şi faptul că ziua are doar 24 de ore, ci şi stresul care se acumulează şi datorită oboselii.
Hans Selye, un endocrinolog de orgine austriacă, a explicat că atunci când menţinerea echilibrului fizic şi psihic „necesită eforturi compensatorii deosebite, când solicitările atrag sau depăşesc limitele resurselor adaptative, când integrarea organismului este ameninţată, persoana intră în stare de stres".
Aşa apar manifestări fizice ale suprasolicitării: dureri de cap, de stomac sau chiar tulburări hormonale, dar mai ales psihice: apatie, anxietate, stări depresive, furie.
În plus, mai avertizează psihologii, scade capacitatea de a lua decizii, scade entuziasmul, te simţi tot mai nemotivat şi plictisit, iar acest lucru se observă şi acasă, dar mai ales la birou. Atunci intervin tehnicile de management al stresului, care includ, la nivel individual, „un management eficient al timpului, tehnici de relaxare, dar şi creşterea reţelei de suport social", arată psihologul Ioana Omer în „Psihologia muncii".
Astfel, experţii în resurse umane şi psihologii au pregătit o listă de 10 ponturi pentru cei care au nevoie să-şi ţină organizeze timpul mai eficient şi să se bucure totuşi de viaţă.
1. Stabileşte-ţi priorităţile. Este mai important să faci lucrurile bine, decât să îndeplineşti mai multe sarcini. Nu este un păcat să-ţi asumi mai puţine responsabilităţi la muncă