Forţele Navale Române au pus la dispoziţia comandamentului pentru combaterea pirateriei din Golful Aden o fregată, un elicopter şi forţe anti-teroriste.
Participarea Forţelor Navale Române la lupta antipiraterie în Golful Aden şi Oceanul Indian vine la cerinţa Uniunii Europene şi NATO, care încearcă să contracareze atacurile somalezilor asupra vaselor civile.
Astăzi, între 80 şi 90 la sută din comerţul mondial are loc pe mare. Costul anual al pirateriei pentru economia globală variază între 7 şi 12 miliarde de dolari.
Golful Aden este una dintre cele mai importante căi maritime, prin care se transportă aproximativ 12% din petrolul mondial.
Din 2008, Somalia este din nou în centrul atenţiei internaţionale, precum a fost în timpul războiului civil de la începutul anilor 1990.
Dar, de această dată, nu este vorba despre sutele de mii de refugiaţi şi de persoane dislocate, de foamete sau alte aspecte ale crizei umanitare, ci mai degrabă despre noul pericol pe care situaţia volatilă din Somalia îl reprezintă pentru transportul maritim internaţional.
Atacurile piraţilor din Marea Arabiei, Golful Aden şi Oceanul Indian au crescut de la 20 în 2006 la 219 în 2011, iar aria piraţilor s-a extins acum la 1.300 mile nautice de coasta somaleză.
Câştigurile piraţilor pentru 2011 sunt estimate la 238 de milioane de dolari, cu o medie a recompenselor crescând de la 150.000 de dolari în 2005 la 5,4 milioane în 2011.
În primăvara şi vara anului 2008, piraţii şi-au extins raza de acţiune, schimbându-şi direcţia spre nordul Golfului Aden şi Marea Arabiei. Folosind tactici foarte sofisticate, piraţii operează acum până în Maldive, în est şi până la Canalul Mozambic, în sud.
Succesul a încurajat dezvoltarea de noi tactici care le permit piraţilor să-şi mărească raza operaţională.
Apele teritoriale somaleze şi ţărmul adiacent sunt în ma