În timp ce alte categorii de produse lactate lichide continuă să crească cu un ritm mediu anual estimat la 6,9% în perioada 2011-2015, consumul de lapte simplu va continua să scadă cu o medie anuală de 4,9%, anticipează Tetra Pak, lider în industria procesării şi ambalării alimentelor.
Această scădere a consumului de lapte este determinată în mare parte de scăderea celui neambalat (neprocesat). Deşi laptele ambalat continuă să crească cu o medie anuală de 2,8% în perioada 2011-2015 (laptele UHT având o creşere medie anuală de 3,9%), această creştere nu compensează scăderea masivă a cantităţilor de lapte neprocesat.
Fenomenul de declin în consum este cauzat şi de pierderea obişnuinţei de a bea zilnic lapte, se arată în Indexul Lactatelor, un raport al Tetra Pak ce semnalează tendinţele actuale din industria laptelui, pe baza cărora procesatorii de lapte sau retailerii îşi pot forma o opinie asupra oportunităţilor de creştere.
Un studiu Euromonitor efectuat în 2010 arată că România se situează printre ultimele 3 ţări din Europa în privinţa consumului de lapte pe locuitor, urmată doar de Slovacia şi Bulgaria. Astfel, în 2010 consumul anual pe cap de locuitor în România era de 36 de litri (echivalentul a aprox. 100 de ml/zi), comparativ cu o medie europeană de 64-65 litri în ţări precum Elveţia, Olanda, Belgia, Slovenia sau Serbia.
În opinia nutriţioniştilor, consumul zilnic recomandat de lapte este de 250 de ml pe zi, adică mai mult decat dublul consumului zilnic actual în România.
Generalizând, a cincea ediţie a Raportului Tetra Pak - Indexul Lactatelor - identifică 2,7 miliarde de consumatori cu venituri scăzute din ţările în curs de dezvoltare, reprezentând următoarea oportunitate de creştere semnificativă pentru industria lactatelor. Studiul Tetra Pak s-a concentrat pe analiza a şase ţări care totalizeaz