Camerele de comert si industrie din Suceava si Iasi promoveaza manuale nou-noute pentru lucratorii din turism. Cate 200 de pagini sunt dedicate cameristelor, bucatarilor, ospatarilor, ghizilor. Machiaj discret Manualul cameristele descrie activitatea ospitaliera si le invata pe fete sa salute, cald, neconventional, sincer. “Trebuie sa exprime bucuria de a-i fi de folos persoanei careia i se adreseaza. Cel care saluta primul este, fara exceptie, lucratorul hotelier”, se arata in manual. Camerista trebuie sa aiba o pozitie a corpului “normala pentru momentul posibilei comunicari”, parul trebuie sa ii fie curat, machiajul discret, unghiile lacuite incolor. Apropo de Dominic Strauss Kahn, la pagina 34, camerista invata ca nu are voie sa isi etaleze cochetaria, iar gestica sa ii fie discreta, “nu va imbratisa pe nimeni, nu va atinge alte persoane”. Camerista afla si despre proprietatile curative ale destinderii buzelor, ea trebuie sa fie dominata de “zambetul profesional” care se deprinde in timp si are efect atat asupra celor din jur, cat si asupra ei insesi “prin schimbarea propriei dispozitii.” Pe 18 aprilie, vizitand litoralul, ministrul Cristian Petrescu a declarat ca Ministerul Turismului nu poate sa puna zambete pe fata angajatilor din hoteluri. ”E o problema de management a fiecarui operator hotelier", a spus ministrul.
Pastrati nutrientii Bucatarii au 200 sute de pagini de manual de parcurs pana sa se ridice la nivel european. Bucataria si anexele prezinta mai multe riscuri decat un front de lupta: “ardere, zgariere, ranire, cadere, electrocutare”. La pagina 21, bucatarii afla cum sa verifice prospetimea oualor: prin scuturare – cand oul este plin nu se aude nimic, prin cufundarea in apa sarata – ouale proaspete raman pe fundul vasului, la ouale proaspete galbenusul nu are cheaguri de sange. Despre carne, sta scris ca se interzice decongelarea la o sur