Incepand din data de 3 mai pana in data de 3 iunie, Muzeul Taranului Roman gazduieste un vernisaj inedit, la Sala Irina Nicolau: Muzeul Copilariei, Lumea Mica a Celui Mic. Sursa imagine: evenim.ro
In lumea veche a satului, se credea ca odata botezat, pruncul intra simbolic sub protectia Domnului, ceea ce nu inseamna ca duhurile rele inceteaza sa-i mai bantuie spatiul, timpul sau chiar dezvoltarea si cresterea normale.
De aceea, familia, neamul, si adeseori intreaga comunitate a satului continua sa controleze respectarea datinilor si a normei mostenite, pentru a elimina riscul unor accidente legate de sanatatea si viitorul copilului.
Din punct de vedere magico-ritual, varsta copilariei era alcatuita din perioade successive de crestere, bine marcate de praguri de trecere, fiecare cu regulile si cu inventarul lui de recuzita simbolica.
Fiecare prag insemna evolutia celui mic intr-un spatiu nou, marcarea unor etape noi de varsta si a unei autonomii corporale / fizice crescute.
Ce se intampla insa astazi la sat sau in lumea orasului cu aceste trepte simbolice pe care le urca pruncul cu ajutorul grupului social?
S-a gandit cineva, de exemplu, ca acea camasuta unisex care constituia imbracamintea exclusiva a pruncului la tara pana la varsta de 1-2 ani (si a carei explicatie simbolica statea in incercarea de a nu scoate pruncul in evidenta prin nicio particularizare evidenta - marca de statut social, de gen etc. pentru a-l putea feri mai bine de fortele nevazute ale raului) nu era foarte diferita de salopeta unisex a bebelusului din orasul contemporan, deosebita doar de codul cromatic roz/bleu, de multe ori cu intentie nerespectat?
Asadar, pentru a ne cunoaste mai bine pe noi insine, propunem pentru sala a doua a Muzeului virtual al Copilariei descoperirea Lumii mici a celui mic, cu cele 6 praguri pe care le presupunea, dar pe care – s