Un profesor de la universitatea Cornell din New York s-a întrebat de ce este atât de deranjat să audă frânturi din conversaţiile telefonice ale persoanelor care se aflau lângă el, la metrou sau la birou. Pornind de la această idee, o echipă de cercetători a început să analizeze efectele discuţiilor la telefon asupra creierului. Sursa: SHUTTERSTOCK
Iar rezultatele au arătat că efortul pe care creierul îl depune pentru a putea înţelege bucăţi dintr-o conversaţie telefonică este aproape dublu comparativ cu situaţia în care ambii interlocutori sunt de faţă. Concentraţia este mai mare, iar creierul este deranjat de acest efort suplimentar.
S-a mai stabilit că este imposibil să anticipăm ce va răspunde persoana care este lângă noi, pentru că nu putem auzi ce îi spune interlocutorul său prin telefon.
Sunt situaţii în care nu putem evita, mereu, aceste situaţii. La birou, pe metrou sau în autobuz, mereu se găsesc persoane care să vorbească suficient de tare încât să fie auzite şi de alţii. “Şi este incredibil de iritant să auzi pe cineva vorbind la telefon”, a adăugat unul dintre co-autorii studiului.
Discuţie irelevantă, interes maxim
“Odată ce ai auzit câteva cuvinte, e greu să te detaşezi, să-ţi concentrezi atenţia asupra altor lucruri. Pentru că nu auzi tot ce se discută, creierul este ocupat să completeze informaţiile. Nici nu poţi anticipa ce ar răspunde cel de lângă tine, pentru că nu ai auzit ce i s-a spus prin telefon. Astfel că toată atenţia ta se duce în direcţia unor necunoscuţi şi a unui subiect străin, de multe ori irelevant pentru tine”, susţin cercetătorii americani.
Studiul s-a realizat pe 41 de studenţi care au fost supuşi la mai multe teste. Exerciţiile, extrem de simple, ca unirea punctelor, s-au realizat într-un mediu liniştit. Apoi, în timp ce ascultau o conversaţie telefonică. Studenţii,