Întrebarea mi-a fost formulată clar: cum sînt influenţate în România politicile publice locale de apartenenţa politică a primarului? Răspunsul este simplu şi intuitiv: nu sînt influenţate în nici un fel, iar dacă totuşi există o influenţă, aceea e dăunătoare. Un asemenea răspuns ar închide discuţia încă înainte să înceapă. Ce-ar mai fi de spus? Sînt, totuşi, dator cu nişte clarificări.
Trec repede peste maxima cum că la alegerile locale se votează omul, şi nu partidul, pentru a ajunge la partea interesantă. La noi nu prea există politici publice locale sau, cel puţin, rar găsim unele făcute ca la carte, adică bazate pe analize de impact ex-ante, pe prioritizare, pe analiza opţiunilor, pe calcule de tip cost-beneficiu şi cîte şi mai cîte alte instrumente de care dispune managementul public modern.
Întrebîndu-ne dacă politicile publice locale sînt influenţate ideologic de către apartenenţa politică a primarului, nu ne putem reţine un zîmbet. Unul cam amar… Am observat că oamenii la nivel local nu pot gîndi prea mult în termeni ideologici. Nu spun că nu sînt capabili de poziţionare stînga – dreapta, în funcţie de etichetele şi valorile care dau consistenţă ideologiilor; doar că ideologia este rezervată centrului: e apanajul Parlamentului, al Guvernului, al preşedintelui. Politicienii locali se poziţionează ideologic doar cînd este vorba de politică şi mai niciodată cînd este vorba de politici publice. Vă imaginaţi că un primar sau un membru al Consiliului Local stă şi se gîndeşte aşa… „hmmm… noi am avea nevoie de o investiţie majoră pentru drumul de acces în oraş, pentru ca agenţii economici locali să nu-şi mai rupă maşinile şi să piardă timpul în trafic, pentru ca astfel să-i ajutăm să fie niţel mai competitivi. Dar staţi! Noi sîntem partid de stînga, o să punem banii ăştia în şcoală, asistenţă socială şi programe de integrare a minorităţilor!“? Sau vic